RAMOWY PROGRAM KSZTAŁCENIA 2020/2021
Ramowy plan kształcenia w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
2020/2021
- Kształcenie w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzone jest na podstawie niniejszego ramowego planu kształcenia oraz indywidualnego planu badawczego i kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej.
- Ramowy plan kształcenia obejmuje trzy rodzaje modułów zajęć: obowiązkowych, obowiązkowych do wyboru i fakultatywnych.
- Doktorant kształcący się w Szkole Doktorskiej realizuje indywidualną ścieżkę kształcenia określoną zgodnie z zasadami wskazanymi w ramowym planie kształcenia.
- Indywidualną ścieżkę kształcenia doktorant opracowuje na każdy rok akademicki, zasięgając w roku pierwszym kształcenia opinii kierownika szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowej, a w kolejnych latach opinii promotora/promotorów i przedstawia kierownikowi szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowej do zatwierdzenia w terminie miesiąca od rozpoczęcia roku akademickiego. Indywidualna ścieżka kształcenia może ulec modyfikacji w trakcie jej realizacji po pozytywnej opinii promotora oraz za zgodą kierownika szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowej.
- Na indywidualną ścieżkę kształcenia składają się:
- przedmioty z modułu zajęć obowiązkowych;
- wybrane przez doktoranta przedmioty z modułu zajęć obowiązkowych do wyboru;
- praktyka zawodowa w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w ich prowadzeniu;
- oraz przedmioty z modułu zajęć fakultatywnych, o ile zostały wybrane przez doktoranta.
RAMOWY PROGRAM KSZTAŁCENIA
1. Moduł zajęć obowiązkowych
- Seminarium naukowe, łącznie 120-150 godz.* *
- Metodologia badań naukowych, łącznie 20 godz.* *
- Warsztat badacza* (obejmujący w szczególności następujące zagadnienia: Ochrona własności intelektualnej; Etyka publikowania i odpowiedzialność w działalności naukowej; Naukowe bazy danych, kanały publikacji naukowych — książki, czasopisma i inne formy; Otwarta nauka; Przygotowanie i prezentacja danych wizualnych; Pozyskiwanie środków na badania i zarządzanie projektem; Transfer wiedzy i komercjalizacja wyników badań; Popularyzacja nauki), łącznie 45 godz.
- Dydaktyka akademicka* , * *łącznie 30 godz., w tym 15 godz. dydaktyki szczegółowej oraz praktyka zawodowa* * w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w ich prowadzeniu w wymiarze nieprzekraczającym 60 godz. dydaktycznych rocznie, z wyłączeniem pierwszego roku kształcenia. W czwartym roku kształcenia wymiar praktyki zawodowej wynosi 30 godz. Łączny wymiar praktyki zawodowej w całym cyklu kształcenia nie może przekroczyć 150 godz.
- Forum doktoranckie* * — coroczny aktywny udział przez pierwsze trzy lata kształcenia w postaci wystąpienia w formie uzgodnionej z kierownikiem szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowej.
Łącznie program obejmuje 215-245 godzin oraz nie więcej niż 150 godz. praktyki zawodowej w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w ich prowadzeniu w wymiarze nieprzekraczającym 60 godz. dydaktycznych rocznie.
- Ponadto: zajęcia uzupełniające dla doktorantów**, którzy ukończyli studia Il stopnia lub studia jednolite magisterskie na kierunku nieprzypisanym do dyscypliny, w ramach której prowadzone jest kształcenie w Szkole doktorskiej. Zajęcia są wybierane indywidualnie w konsultacji z promotorem. Decyzję o obowiązku ich realizacji oraz ich wymiarze podejmuje kierownik szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowej.
* — zajęcia koordynowane przez Szkołę doktorską UAM
** — zajęcia koordynowane przez szkołę doktorską szkoły dziedzinowej w porozumieniu z właściwymi radami dyscyplin naukowych.
2. Moduł zajęć obowiązkowych do wyboru
- Zajęcia specjalistyczne wskazane przez radę dyscypliny**, łącznie 60 godz.
- Specyfika pracy naukowej w dyscyplinie nauki* * — zajęcia obejmują w szczególności następujące zagadnienia: komunikacja naukowa — prezentowanie wyników badań w języku polskim i w języku obcym; wybór i ocena czasopism naukowych; przygotowanie publikacji naukowych w języku polskim i w języku obcym; metody analizy danych w badaniach naukowych; przygotowanie projektów badawczych; łącznie 15 godz.
- Warsztaty umiejętności miękkich*, ** — zajęcia obejmują w szczególności następujące zagadnienia: Umiejętności komunikacyjne i interpersonalne; Praca w zespole i zarządzanie grupą badawczą; Podejmowanie decyzji, planowanie kariery i zarządzanie czasem; Kompetencje interkulturowe; łącznie 30 godz. Łącznie 105 godz.
* — zajęcia koordynowane przez Szkołę doktorską UAM
** — zajęcia koordynowane przez szkołę doktorską szkoły dziedzinowej w porozumieniu z właściwymi radami dyscyplin naukowych
3. Moduł zajęć fakultatywnych
Przedmioty wybierane indywidualnie przez doktoranta w porozumieniu z promotorem; wybór z oferty programowej Szkoły doktorskiej UAM, szkoły doktorskiej szkoły dziedzinowej oraz z oferty poszczególnych wydziałów.
Oferta programowa Szkoły Doktorskiej UAM
Oferta dydaktyczna Szkoły Doktorskiej UAM jest ustalana corocznie. Informację o oferowanych zajęciach ogłasza się na stronie internetowej Szkoły na dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku akademickiego. Informacja musi uwzględniać:
- status przedmiotu (przynależność do modułu zajęć obowiązkowych lub modułu zajęć obowiązkowych do wyboru);
- rodzaj i formę zajęć dydaktycznych;
- język wykładowy;
- zakładane efekty uczenia się;
- treści kształcenia prowadzące do osiągnięcia efektów uczenia się;
- formę weryfikacji założonych efektów uczenia się;
- wymiar godzin kontaktowych z nauczycielem akademickim.
Rodzaje i formy zajęć dydaktycznych
- Zajęcia dydaktyczne mogą mieć formę wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów, warsztatów, zajęć laboratoryjnych, szkoleń i kursów, szkół (letnich/zimowych), seminariów oraz zajęć terenowych.
- Zajęcia prowadzone są w języku polskim lub języku obcym. Oferta programowa Szkoły Doktorskiej UAM umożliwia spełnienie wymagań programowych doktorantowi nieznającemu języka polskiego.
- Zajęcia mogą odbywać się na terenie uczelni oraz poza nią.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się
- Weryfikacja efektów uczenia się w ramach danego przedmiotu może mieć formę egzaminu pisemnego i/lub ustnego, zaliczenia pisemnego i/lub ustnego lub publicznej prezentacji.
- Obowiązkowym elementem ramowego planu kształcenia jest aktywny udział w corocznym „forum doktoranckim”, organizowanym przez szkołę doktorską szkoły dziedzinowej.
- Zasady udziału w „forum doktoranckim” oraz wymogi stawiane doktorantom na poszczególnych latach kształcenia ustala prorektor kierujący szkołą doktorską.
Przedmiot | Formuła |
---|---|
Badania transdyscyplinarne – nowe metodologie | Metodologia |
Akademicka kultura | Zajęcia Fakultatywne |
Kulturowe transformacje uniwersytetu | Zajęcia Fakultatywne |
Metodologia | Metodologia |
Problematyka źródeł w warsztacie muzykologa | Wykłady specjalistyczne |
Cognitive Metaphor – Everyday Reality or a Poetic Vision? | Zajęcia Fakultatywne |
Specyfika pracy w dyscyplinie (historia) | Specyfika pracy w dyscyplinie |
Research Methods and International Publishing | Zajęcia Fakultatywne |
World War II in European’s memory. Contested history and the politics of memory | Zajęcia Fakultatywne |
Metodologia archeologii | Metodologia |
Introduction to Ancient Egyptian Art | Wykłady specjalistyczne |
Ancient Egyptian Art: A Diachronic Perspective | Wykłady specjalistyczne |
Humanistyczne drogi archeologii, cz. I | Wykłady specjalistyczne |
Humanistyczne drogi archeologii, cz. II | Wykłady specjalistyczne |
Współczesna recepcja sztuki pradziejowej: estetyka, tożsamość i polityka | Zajęcia Fakultatywne |
Warsztat Badacza | Warsztat Badacza |
Specyfika pracy w dyscyplinie: nauki teologiczne | Specyfika pracy w dyscyplinie |
Egzegeza Ojców Kościoła | Wykłady specjalistyczne |
Anti-Semitism from a non-Jewish perspective | Zajęcia Fakultatywne |
Academic Writing | Zajęcia Fakultatywne |