INNE: konferencje, wykłady, seminaria, szkolenia

Samorząd Doktorantów UAM po raz kolejny rozpoczyna świąteczną zbiórkę! 🎄
Drogie Doktorantki, Drodzy Doktoranci,
🎄 Samorząd Doktorantów UAM po raz kolejny rozpoczyna świąteczną zbiórkę! 🎄
Z radością informujemy, że wracamy z naszą akcją w ramach inicjatywy „TAK nieWIELE”, organizowanej przez Fundację Małych Stópek oraz Fundację Donum Vitae.
W tym roku zbieramy środki na przygotowanie i dostarczenie świątecznych upominków dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Chcemy, aby również do nich dotarło trochę ciepła, życzliwości i serdeczności w tym wyjątkowym czasie.
W ramach zbiórki planujemy zakupić m.in.:
🎁 pościele bawełniane
🎁 ręczniki bawełniane
🎁 środki czystości i higieny osobistej (np. żele pod prysznic, antyperspiranty)
🎁 drobne upominki, akcesoria, zabawki, słodycze
(Zgodnie z wytycznymi organizatorów, nie udostępniamy danych o odbiorcach ani szczegółowych informacji dotyczących zbiórki.)
👉 Link do wsparcia zbiórki: https://zrzutka.pl/mnum5n
📅 Zbiórka trwa do 15 grudnia 2025 roku.
Każda, nawet najmniejsza wpłata ma ogromne znaczenie.
🙏 Zachęcamy również do udostępniania informacji o akcji, aby mogła dotrzeć do jak największego grona odbiorców. Razem możemy zrobić naprawdę wiele dobra!
Dziękujemy za okazane wsparcie i otwarte serca.
Samorząd Doktorantów UAM
Konferencja naukowa Życie pisane. Biografie i egodokumenty w badaniach humanistycznych,
Międzynarodowa Grupa Badań Biograficznych działająca przy Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego ma zaszczyt zaprosić Państwa na ogólnopolską konferencję naukową Życie pisane. Biografie i egodokumenty w badaniach humanistycznych, która odbędzie się w dniach 14–15 maja 2026 r. na Wydziale Filologicznym UŁ (Łódź, ul. Pomorska 171/173). 
Chcielibyśmy, aby konferencja stała się przestrzenią do dyskusji o problematyce badań i edycji listów, dzienników, pamiętników i innych rodzajów egodokumentów, a także (auto)biografii. 
Zapraszamy do udziału pracowników naukowych, doktorantów i studentów dziedzin takich jak literaturoznawstwo, edytorstwo, historia, dziennikarstwo, językoznawstwo, kulturoznawstwo oraz przedstawicieli innych pokrewnych dyscyplin i zainteresowanych literaturą dokumentu osobistego. 
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31 stycznia 2026 roku. Prosimy o wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego dostępnego tutaj: https://forms.gle/GUDCeX5LKTkPkpU58
Opłata konferencyjna wynosi 450 zł. 
Więcej szczegółów znajdą Państwo w załączonym pliku. 
Wykład pt. “The Politics of Grief: Memorialization and Heritagization at Sites of Mass Repression” wygłosi dr Margaret Comer
Szanowni Państwo,
Poznańskie Akademickie Seminaria Archeologiczne (PASA) zapraszają na kolejne spotkanie. Wykład pt. “The Politics of Grief: Memorialization and Heritagization at Sites of Mass Repression” wygłosi dr Margaret Comer (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Warszawski). Spotkanie obędzie się 25 listopada 2025 r., o godz. 16:30 w sali 1.63, w budynku Collegium Historicum, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7, 61-614 Poznań.
Konferencja "Christian Philosophy: Between Christian and Post-Christian Worldviews"
Szanowni Państwo,
W imieniu Komitetu Organizacyjnego mamy zaszczyt przesłać zaproszenie dla doktorantów i pracowników naukowych Państwa Uczelni do udziału w międzynarodowej konferencji:
“Christian Philosophy: Between Christian and Post-Christian Worldviews”
Konferencja odbędzie się w dniach 22-23 września 2026 roku w formule hybrydowej (stacjonarnie na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie oraz online).
Cel konferencji:
Celem konferencji jest podjęcie głębokiej refleksji filozoficznej nad napięciem między chrześcijańskim a postchrześcijańskim obrazem świata we współczesnej kulturze i życiu społecznym. Wydarzenie będzie okazją do dyskusji nad kluczowymi pytaniami, takimi jak ewolucja światopoglądu chrześcijańskiego, charakterystyka postchrześcijaństwa oraz jego wpływ na etykę, politykę i tożsamość osobistą.
Potwierdzeni prelegenci plenarni:
Z radością informujemy, że w konferencji wezmą udział:
Zasady zgłoszeń:
Kluczowe terminy:
Możliwość publikacji:
Teksty wystąpień konferencyjnych zostaną zaproszone do publikacji w recenzowanym czasopiśmie naukowym. Czasopismo “Forum Philosophicum” (międzynarodowe czasopismo indeksowane w bazie SCOPUS) wyraziło już zgodę na wydanie numeru specjalnego zawierającego artykuły oparte na referatach konferencyjnych (po dodatkowej procedurze recenzji).
Informacje dla doktorantów:
Szczegółowe informacje dotyczące sugerowanych tematów, opłat konferencyjnych oraz programu znajdują się w załączonym Zaproszeniu (Call for Papers).
Bylibyśmy niezmiernie wdzięczni za przekazanie tej informacji doktorantom i pracownikom naukowym, szczególnie z dyscyplin: filozofia, teologia, socjologia religii, kulturoznawstwo i pokrewnych.Call for Papers 2026
Zimowa Szkoła Innowacji. W sercu badań nad sztuczną inteligencją.

Szanowni Państwo, Drogie Doktorantki, Drodzy Doktoranci,

 

w imieniu Uniwersytetu Warszawskiego i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego mamy zaszczyt zaprosić Państwa do udziału w Zimowej Szkole Innowacji. W sercu badań nad sztuczną inteligencją, która odbędzie w dniach 15-17 grudnia w Warszawie.

 

Pilotażowa Zimowa Szkoła Innowacji 2025 to nowatorska inicjatywa realizowana w tym roku na Uniwersytecie Warszawskim w powiązaniu z działalnością Obszaru Tematycznego Innowacje (Policy Area Innovation) Strategii EUSBSR. Jej celem jest rozwój kompetencji młodych badaczy i badaczek w kluczowych obszarach związanych z innowacjami oraz sztuczną inteligencją. W programie znajdą się wykłady i warsztaty prowadzone przez uznanych specjalistów zajmujących się AI w badaniach naukowych.

 

Zapisy na Szkołę będą otwarte od 3 grudnia od godz. 12:00 do 8 grudnia do godz. 15:00. Liczba miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Każdą szkołę doktorską może reprezentować maksymalnie pięć osób. Informacje o wynikach rekrutacji zostaną przesłane 9 grudnia do godz. 12:00.

Uczestnikom spoza Warszawy zapewniamy nocleg oraz wyżywienie na czas trwania wydarzenia. Udział w Zimowej Szkole Innowacji jest bezpłatny.

Do udziału w wydarzeniu zaproszeni są doktorantki i doktoranci, reprezentujący wszystkie dyscypliny naukowe. Jesteśmy przekonani, że nasza oferta warsztatowa będzie interesująca dla każdego młodego badacza. Serdecznie zachęcamy do udziału i wspólnego odkrywania nowych perspektyw związanych z badaniami nad innowacjami i sztuczną inteligencją.

Więcej informacji o Zimowej Szkole Innowacji znajduje się pod adresem: https://szkolazimowa.szkolydoktorskie.uw.edu.pl/ Formularz rejestracyjny: https://forms.gle/JDas7VsgDxZV8CBY7

Do zobaczenia w Warszawie!

Komitet organizacyjny Zimowej Szkoły Innowacji

Konferencja: Oryginalne rozwiązanie problemu naukowego. Jak uwzględnić wymóg oryginalności w procesie przygotowywania rozprawy doktorskiej?
Szanowni Państwo,
 
Dziekan Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu dr hab. inż. Dominika Bąk-Grabowska, prof. UEW ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską konferencję „Oryginalne rozwiązanie problemu naukowego. Jak uwzględnić wymóg oryginalności w procesie przygotowywania rozprawy doktorskiej?”, której celem jest wymiana doświadczeń związanych z badaniami prowadzonymi w Szkołach Doktorskich. Serdecznie zapraszamy do udziału wszystkie osoby zaangażowane w pracę i rozwój Szkół Doktorskich, prowadzące badania naukowe, promotorów prac doktorskich oraz doktorantów i przyszłych doktorantów. 
 
Temat konferencji: Oryginalne rozwiązanie problemu naukowego. Jak uwzględnić wymóg oryginalności w procesie przygotowywania rozprawy doktorskiej?
Termin: 18 grudnia 2025 o godz. 9.00.

Konferencja odbędzie się on-line (w aplikacji TEAMS). Udział w niej jest bezpłatny. 

 

Program konferencji wraz z zaproszeniem znajdzie Pan/Pani w załączniku. 

 

Aby wziąć udział w forum, należy wypełnić do 17 grudnia do godz. 14.00.

Formularz: Forum Szkół Doktorskich 18.12.2025

Forum Szkół Doktorskich 18_12_2025 zaproszenie

Integracja środowiska doktoranckiego | Zaproszenie do udziału w badaniu ankietowym

Drogie Doktorantki, Drodzy Doktoranci,
zwracamy się do Was z uprzejmą prośbą o wzięcie udziału w krótkim badaniu ankietowym „Integracja środowiska doktoranckiego”, realizowanym w ramach projektu Akademia Integracji Doktorantów prowadzonego przez Poznańskie Porozumienie Doktorantów (PPD).

Celem badania jest poznanie Waszych potrzeb i oczekiwań dotyczących wydarzeń, działań integracyjnych i inicjatyw kierowanych do doktorantów. Zależy nam na zebraniu rzetelnych informacji, które pozwolą:

  • tworzyć wydarzenia faktycznie odpowiadające na potrzeby doktorantów,

  • lepiej dobierać formuły spotkań i aktywności,

  • wspierać integrację środowiska doktoranckiego na poszczególnych uczelniach i między nimi,

  • opracować wnioski i rekomendacje dotyczące organizacji przyszłych inicjatyw.

📝 Link do ankiety: https://forms.gle/JAZd4JnPTBw9DcZEA

Ankieta jest w pełni anonimowa i zajmuje 2-3 minuty. Badanie będzie aktywne do 30 listopada 2025 roku do godz. 23:59. Każda odpowiedź ma dla nas ogromne znaczenie, bo to właśnie na jej podstawie będziemy projektować przyszłe wydarzenia, szkolenia i inicjatywy dla doktorantów w Poznaniu.

Z góry dziękujemy za Wasz czas i zaangażowanie!
W razie pytań pozostajemy do dyspozycji pod adresem: ppd.poznan@gmail.com

Zespół Poznańskiego Porozumienia Doktorantów

Wykład pt. „Tropy stawania się tym, co realne. Aporie ontologii retorycznych”

Szanowni Państwo,

w imieniu Pracowni Antropologii Filozoficznej i Estetyki uprzejmie zapraszamy na seminarium  na którym wykład pt. „Tropy stawania się tym, co realne. Aporie ontologii retorycznych” wygłosi prof. UWr dr hab. Michał Mokrzan (Uniwersytet Wrocławski, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej), poniedziałek 20 października 2025 r., godz. 17.00, Wydział Filozoficzny, s. 215.

https://www.facebook.com/events/2427313367665086/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22mechanism%22%3A%22attachment%22%2C%22surface%22%3A%22newsfeed%22%7D]%2C%22ref_notif_type%22%3Anull%7D

ZAFiE_Seminarium_20.10.2025

KONKURS NA STANOWISKO STYPENDYSTY/TKI (POZIOM MAGISTERSKI LUB DOKOTRANCKI) W PROJEKCIE NCN OPUS

KONKURS NA STANOWISKO STYPENDYSTY/TKI (POZIOM MAGISTERSKI LUB DOKOTRANCKI) W PROJEKCIE NCN OPUS

„Upamiętnianie Holokaustu w epoce „post-świadectwa”: anty-pomniki a zbiorowa dynamika tworzenia pamięci”

 

Rektor Uniwersytetu Civitas ogłasza konkurs na stanowisko stypendysty/tki (poziom magisterski lub doktorski) w projekcie finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki (konkurs OPUS), pt. „Upamiętnianie Holokaustu w epoce „post-świadectwa”: anty-pomniki a zbiorowa dynamika tworzenia pamięci”, realizowanym w Uniwersytecie Civitas (nr umowy: UMO-2024/53/B/HS6/02858).

 

Warunki przyznania stypendium:

1. Okres przyznania: 24 miesiące.

2. Planowana data rozpoczęcia: 1 stycznia 2026 r., lub w najszybszym możliwym terminie, do ustalenia z wybranym/-ą kandydatem/-ką

3. Miesięczna wysokość stypendium: 5 000 PLN. (zgodnie z zasadami finansowania NCN).

 

Wymagania

1. Status studenta/tki studiów magisterskich lub uczestnika/czki szkoły doktorskiej, realizowanych w uczelniach na terytorium Polski (kierunki: socjologia, etnologia, antropologia, lingwistyka, media i komunikacja lub pokrewne).

2. Znajomość metod badawczych w naukach społecznych, w tym metod jakościowych oraz podstawowych metod ilościowych.

3. Zainteresowanie badaniami etnograficznymi, krytyczną analizą dyskursu oraz analizą danych korpusowych.

4. Bardzo dobra, udokumentowana znajomość języka angielskiego w mowie i w piśmie (podstawowy język komunikacji w projekcie).

5. Znajomość języka niemieckiego na poziomie umożliwiającym analizę danych i współpracę badawczą będzie traktowana jako dodatkowy atut.

 

 

Opis zadań stypendysty/stypendystki:

1. Wsparcie kierowniczki projektu w realizacji badań zaplanowanych w etapie I i II projektu, obejmujących:

a) gromadzenie danych instytucjonalnych, medialnych i politycznych (w tym budowa korpusów źródłowych),

b) wstępną analizę dyskursu i przygotowanie dokumentacji terenowej,

c) archiwizację oraz wstępne opracowanie danych z badań etnograficznych oraz analiz materiałowych i społeczno-semiotycznych.

2. Współpraca z zespołem badawczym przy opracowywaniu publikacji i raportów.

3. Udział w działaniach organizacyjnych oraz popularyzujących wyniki projektu.

 

Dokumenty aplikacyjne:

1. Kopia dyplomu potwierdzającego wykształcenie lub zaświadczenie o toku studiów.

2. Życiorys zawodowy (CV) uwzględniający informacje o wykształceniu i ewentualnych aktywnościach naukowych (z informacją o działalności w kołach naukowych, pracach w zespołach badawczych, udziale/organizacji konferencji naukowej, wyjazdach zagranicznych w ramach uczelni, pracach zaliczeniowych, projektach związane z metodami jakościowymi, ilościowymi oraz publikacjach).

3. Krótki list motywacyjny odnoszący się do tematyki projektu i zainteresowań badawczych (z informacją np. o temacie pracy licencjackiej lub planowanej pracy magisterskiej/doktorskiej związanej z zastosowaniem metod jakościowych, w tym krytycznej analizy dyskursu, badaniami etnograficznymi lub metod ilościowych).

4. Zaświadczenie o aktywnym statusie studenta/tki studiów II stopnia lub doktoranta/tki (w języku polskim lub angielskim).

5. Opcjonalnie: list referencyjny sporządzony przez promotora, opiekuna naukowego lub inną osobę posiadającą wiedzę na temat kompetencji badawczych kandydata/kandydatki.

 

Termin i sposób składania dokumentów: Dokumenty aplikacyjne należy przesłać na adres [pracawuc@civitas.edu.pl] do dn. 08.12.2025 r. Z dopiskiem „Stypendysta”. Do dokumentów aplikacyjnych należy dołączyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Uniwersytet Civitas na potrzeby prowadzonego konkursu.

Rozmowy kwalifikacyjne planowane są na 11 i 12 grudnia 2025. Potencjalni kandydaci proszeni są zarezerwowanie czasu w tych dniach (godzina rozmowy do ustalenia z Działem HR Uniwersytetu Civitas).

W przypadku rezygnacji z podpisania umowy przez wybraną osobę, komisja zastrzega sobie prawo wyboru kolejnego kandydata / kolejnej kandydatki z listy rezerwowej.

Ogólnopolskie projekty Equal Science oraz Future Leader

Drogie Studentki, Drodzy Studenci, Drogie Doktorantki, Drodzy Doktoranci,

w październiku zapraszamy Was na serię bezpłatnych warsztatów online organizowanych w ramach ogólnopolskich projektów Equal Science oraz Future Leader, realizowanych przez Fundację #MakeSmartPeopleFamous współfinansowanych ze środków otrzymanych w 2025 r od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

W tym miesiącu czekają na Was:

🎓 Warsztaty (PL/ENG):

👉  20.10, godz. 17:00–18:30 | Warsztaty PL: Studenci i doktoranci jako grupy szczególnie narażone na dyskryminację w środowisku akademickim – dr Michał Skóra 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/6cbrcewtmfZmt66s7)

👉  20.10, godz. 19:00–20:30 | Warsztaty ENG: Students and doctoral candidates as groups particularly vulnerable to discrimination in the academic environment – dr Aleksandra Lewandowska 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/vNU3nEDyeQfR4rFq7)

👉  22.10, godz. 17:00–18:30 | Warsztaty PL: Tworzenie inkluzywnego środowiska akademickiego w teorii i praktyce – mgr inż. Anna Nieczaj 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/hGwKexWNUeTdWhkcA)

👉  22.10, godz. 19:00–20:30 | Warsztaty ENG: Designing an inclusive academic environment in theory and practice – mgr Wojciech Milczarski 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/9xZSt6vtiVjueB1Y8)

👉  27.10, godz. 18:00–19:30 | Warsztaty ENG: The role of student and doctoral student self-government in combating unequal treatment and discrimination – mgr inż. Jakub Zielonka 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/i8mVTunRcQ3zHUZo7)

👉  27.10, godz. 20:00–21:30 | Warsztaty PL: Rola samorządu studentów i doktorantów w zakresie przeciwdziałania nierównemu traktowaniu i dyskryminacji – mgr Monika Wilanowska 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/CpYjnBETaSyECYpJA)

👉  28.10, godz. 12:00–14:00 | Warsztaty PL: AI w pracy naukowej i biznesie – mgr Krystian Czarnecki 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/RsR7ZYo2P2TURtZk8

👉  29.10, godz. 18:00–19:30 | Warsztaty ENG: How to support students and PhD candidates with special needs in the academic environment? – mgr Wojciech Milczarski 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/oCAdwdn9yvHX3k7Y9)

👉  29.10, godz. 20:00–21:30 | Warsztaty PL: Jak wspierać studentów i doktorantów ze szczególnymi potrzebami w środowisku akademickim? – mgr Monika Wilanowska 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/G6MNpMuxMhGF4AvR6)

🆕 Bądźcie na bieżąco, śledźcie nas na LinkedIn:

https://www.linkedin.com/company/fundacja-make-smart-people-famous/?viewAsMember=true

📧 W razie pytań pozostajemy do Waszej dyspozycji: warsztaty@mspf.com.pl.

Serdecznie pozdrawiamy,

Zespół Equal Science & Future Leader

Fundacja #MakeSmartPeopleFamous

Equal Science oraz Future Leader

Drogie Doktorantki, Drodzy Doktoranci,

w listopadzie zapraszamy Was na serię bezpłatnych warsztatów online organizowanych w ramach ogólnopolskich projektów Equal Science oraz Future Leader, realizowanych przez Fundację #MakeSmartPeopleFamous współfinansowanych ze środków otrzymanych w 2025 r od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

listopadzie czekają na Was:

🎓 Warsztaty (PL/ENG):

👉  3.11, godz. 18:00–19:30 | Warsztaty ENG: Best practices to prevent discrimination against students and PhD students in academia  – dr hab. Monika Król, prof. UŁ 🇬🇧

(Rejestracja:https://forms.gle/qeErXnPZgtJitHwb9)

👉  3.11, godz. 20:00–21:30 | Warsztaty PL: Dobre praktyki w zakresie przeciwdziałania nierównemu traktowaniu studentów i doktorantów w uczelniach wyższych i instytutach badawczych – mgr Monika Wilanowska 🇵🇱

(Rejestracja:https://forms.gle/BSsnJ5P3UCXugS3SA)

👉  13.11, godz. 11:00–13:00 | Warsztaty PL: Cyberbezpieczeństwo dla każdego – Filip Wójtowicz 🇵🇱

(Rejestracja:https://forms.gle/S94Fo5md4qzMJUSH9)

👉  13.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: Cybersecurity for everyone – Filip Wójtowicz 🇬🇧

(Rejestracja:https://forms.gle/M1kTRHCVgKCyprXu7)

👉  14.11, godz. 12:00–14:00 | Warsztaty ENG: AI in Academia and Business – mgr Krystian Czarnecki 🇬🇧

(Rejestracja:https://forms.gle/EmyhDjU85A3EtzUX6)

👉  18.11, godz. 11:00–13:00 | Warsztaty PL: Jak szukać argumentów w rynku? – mgr Damian Hamerski 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/r6A17TdT4cSxiW2U8)

👉  18.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: How to find arguments based on market data? – mgr Damian Hamerski 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/maq7LWeB7B4ZBQER8)

👉  19.11, godz. 11:00–13:00 | Warsztaty PL: Myślenie analityczne i podejmowanie decyzji – mgr Damian Hamerski 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/tNJLWrK3rjdm3WKz9)

👉  19.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: Analytical thinking and decision-making – mgr Damian Hamerski 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/nAUYVYP7RQy7stPu5)

👉  20.11, godz. 11:00–13:00 | Warsztaty PL: Fake news, jak nie dać się złapać – mgr Damian Hamerski 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/Bc93HFH9wM8xqBzg7)

👉  20.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: Fake News: how not to get fooled – mgr Damian Hamerski 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/R6XF179tYnA1kpf57)

👉  21.11, godz. 12:00–14:00 | Warsztaty PL: Kreatywne rozwiązywanie problemów – mgr Justyna Hamerska 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/XhGbB2XR4DJ1Kgbe6)

👉  21.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: Creative problem solving – mgr Aleksandra Muda 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/EwQpakrkmj5mKAiQA)

👉  24.11, godz. 12:00–14:00 | Warsztaty PL: Myślenie wizualne w nauce i pracy – mgr Justyna Hamerska 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/nDDDw6dUJFhsyEZH9)

👉  24.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: Visual thinking for science and business – mgr Aleksandra Muda 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/zoCqvDcbhHw8xCP97)

👉  25.11, godz. 12:00–14:00 | Warsztaty PL: Jak skutecznie przedstawiać swoje pomysły? – mgr Justyna Hamerska 🇵🇱

(Rejestracja: https://forms.gle/ToTBj1GhDdtqmPYB8)

👉  25.11, godz. 14:00–16:00 | Warsztaty ENG: How to present ideas effectively – mgr Aleksandra Muda 🇬🇧

(Rejestracja: https://forms.gle/DnV5Uj8o1qFKdM27A)

🆕 Bądźcie na bieżąco, śledźcie nas na LinkedIn:

https://www.linkedin.com/company/fundacja-make-smart-people-famous/?viewAsMember=true

📧 W razie pytań pozostajemy do Waszej dyspozycji: warsztaty@mspf.com.pl.

Konkurs START FNP dla młodych naukowców

Konkurs START jest skierowany do wybitnych młodych uczonych ze znaczącymi sukcesami naukowymi, którzy:

·        mają dorobek udokumentowany publikacjami (artykuły w uznanych periodykach naukowych lub pozycje książkowe);

·        spełniają jeden z poniższych warunków:

1) są doktorantami w Polsce,

2) są doktorami pracującymi naukowo w Polsce,

3) wykonują prace badawcze lub rozwojowe w polskiej instytucji, nie posiadając statusu doktoranta ani stopnia doktora (obok instytucji naukowych, takich jak uczelnie i instytuty badawcze mogą to być inne podmioty np. komercyjne lub non-profit, które w swoich celach statutowych mają prace badawczo-rozwojowe – B+R)

·        w roku składania wniosku kończą nie więcej niż 30 lat (liczy się rok urodzenia, a nie data dzienna). Wiek ten może zostać przedłużony w na warunkach opisanych w Regulaminie konkursu.

W ramach konkursu przyznajemy 100 stypendiów w wysokości 30 000 zł.

Więcej informacji na temat rekrutacji znajdą Państwo na stronie https://www.fnp.org.pl/component/fnp_programs/program/start

Aktywność naukowo-badawcza doktorantów – weź udział w badaniu

Szanowni Państwo,

 

zespół pracowników Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu we współpracy z Władzami Rektorskimi realizuje badanie, którego celem jest diagnoza aktywności naukowo-badawczej doktorantów w Polsce. Chcielibyśmy zwrócić się do Państwa z prośbą o wypełnienie poniższej ankiety. Zajmie to Państwu zaledwie kilka minut. Ankieta ma charakter anonimowy, a uzyskane wyniki zostaną wykorzystane do celów naukowych w tym do wypracowania strategii rozwoju naukowego doktorantów, a także do przygotowania propozycji nowych programów wspierających rozwój tej grupy społeczności akademickiej.

 

Link do ankiety: https://copernicusphilo.qualtrics.com/jfe/form/SV_3faSUfBdA27bY9g

Weekendowy kurs z występowania na konferencjach oraz publikowania artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach z prof. Troyem Spierem: "𝐏𝐫𝐞𝐬𝐞𝐧𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐚𝐭 𝐂𝐨𝐧𝐟𝐞𝐫𝐞𝐧𝐜𝐞𝐬 & 𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐬𝐡𝐢𝐧𝐠 𝐑𝐞𝐬𝐞𝐚𝐫𝐜𝐡".

Center for American Studies ma przyjemność zaprosić Państwa do udziału w

Center for American Studies ma przyjemność zaprosić Państwa do udziału w weekendowym kursie z występowania na konferencjach oraz publikowania artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach z prof. Troyem Spierem: “𝐏𝐫𝐞𝐬𝐞𝐧𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐚𝐭 𝐂𝐨𝐧𝐟𝐞𝐫𝐞𝐧𝐜𝐞𝐬 & 𝐏𝐮𝐛𝐥𝐢𝐬𝐡𝐢𝐧𝐠 𝐑𝐞𝐬𝐞𝐚𝐫𝐜𝐡”.

W toku kursu:

  • Opanujesz sztukę prezentowania badań na prestiżowych konferencjach krajowych i międzynarodowych.
  • Dowiesz się jak szybko i skutecznie pisać abstrakty, który sprawią, że dostaniesz się na wymarzone konferencje.
  • Poznasz skuteczne metody pisania i publikowania artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach.
  • Dowiesz się jak reagować na krytyczne komentarze ze strony recenzentów publikacji oraz podchwytliwe pytania w czasie paneli dyskusyjnych konferencji.

 

Interdyscyplinary prof. Troy Spier sprawi, że kurs okaże się idealny niezależnie od dyscypliny naukowej w której się obracasz.

Damy Ci też szansę na przećwiczenie swoich umiejętności w praktyce! Jeśli zechcesz, zaangażujemy Cię w przydatne ćwiczenia praktyczne.

Do udziału w szkoleniu serdecznie zachęcamy ambitnych studentów, doktorantów oraz pracowników naukowych.

Termin kursu: 24-25 października 2025 (zaczynamy w piątek wieczorem i kończymy w sobotę po południu). Sugerujemy rejestrować się do 17 października 2025 (termin rejestracji early-bird z rabatem). Liczba miejsc jest ograniczona.

Wydarzenie na Facebooku:
https://fb.me/e/3BPC3I9Hc

Strona internetowa, pełny opis kursu i rejestracja:
https://www.cfasofficial.com/cfas/presenting2025

W toku kursu:

  • Opanujesz sztukę prezentowania badań na prestiżowych konferencjach krajowych i międzynarodowych.
  • Dowiesz się jak szybko i skutecznie pisać abstrakty, który sprawią, że dostaniesz się na wymarzone konferencje.
  • Poznasz skuteczne metody pisania i publikowania artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach.
  • Dowiesz się jak reagować na krytyczne komentarze ze strony recenzentów publikacji oraz podchwytliwe pytania w czasie paneli dyskusyjnych konferencji.

 

Interdyscyplinary prof. Troy Spier sprawi, że kurs okaże się idealny niezależnie od dyscypliny naukowej w której się obracasz.

Damy Ci też szansę na przećwiczenie swoich umiejętności w praktyce! Jeśli zechcesz, zaangażujemy Cię w przydatne ćwiczenia praktyczne.

Do udziału w szkoleniu serdecznie zachęcamy ambitnych studentów, doktorantów oraz pracowników naukowych.

Termin kursu: 24-25 października 2025 (zaczynamy w piątek wieczorem i kończymy w sobotę po południu). Sugerujemy rejestrować się do 17 października 2025 (termin rejestracji early-bird z rabatem). Liczba miejsc jest ograniczona.

Wydarzenie na Facebooku:
https://fb.me/e/3BPC3I9Hc

Strona internetowa, pełny opis kursu i rejestracja:
https://www.cfasofficial.com/cfas/presenting2025

Wykład pt. “Skrzydlaci świadkowie przeszłości. O relacjach ludzi i ptaków” - prof. dr hab. Piotr Tryjanowski
Szanowni Państwo,
Poznańskie Akademickie Seminaria Archeologiczne (PASA) zapraszają na wykład. Wykład pt. “Skrzydlaci świadkowie przeszłości. O relacjach ludzi i ptaków” wygłosi prof. dr hab. Piotr Tryjanowski (Wydział Medycyny Weterynaryjnej i Nauk o Zwierzętach / Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu/ Instytut Studiów Zaawansowanych TUM Monachium). Spotkanie obędzie się 28 października 2025 r., o godz. 16:30 w sali 1.63, w budynku Collegium Historicum, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7, 61-614 Poznań.
Jesienna Szkoła organizowana przez Niezależną Inicjatywę Akademicką.

Szanowne Doktorantki,
Szanowni Doktoranci,
Zapraszamy do zapoznania się z informacją dotyczącą Szkoły Jesiennej NIA
(Niezależna Inicjatywa Akademicka), która odbędzie się w dniach 11-18 października
2025 roku w Mazurskim Centrum Bioróżnorodności i Edukacji KUMAK.
Udział w Szkole jest bezpłatny. Zapewniamy przejazd autokarem na miejsce (wyjazd
z Uniwersytetu Warszawskiego) i z powrotem oraz bezpłatne zakwaterowanie i
wyżywienie w trakcie trwania wydarzenia.
Więcej szczegółów o wyjeździe znajdziecie Państwo pod linkiem
– https://nia.web.amu.edu.pl/szkola-jesienna-2025/
Szczegółowy program Szkoły znajduje się poniżej.
Zainteresowane osoby prosimy o wypełnienie i odesłanie formularza zgłoszeniowego
do 15 września.
W razie pytań i wątpliwości zachęcamy do kontaktu mailowego
– b.rokoszewska@uw.edu.pl
Harmonogram Ramowy Szkoły Jesiennej Niezależnej Inicjatywy Akademickiej:
Sobota 11.10
Przyjazd do ośrodka KUMAK (wyjazd z UW – kampus centralny). Prezentacja
założeń szkoły oraz uczestników
Niedziela 12.10
Dyskusja – Międzydziedzinowość jako problem na poziomie badawczym i
instytucjonalnym.
Udział weźmie m.in. prof. dr hab. Paweł Stępień, Dyrektor Międzydziedzinowej
Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Warszawskiego
Prezentacja ośrodka KUMAK
Prezentacje projektów doktorskich
Poniedziałek 13.10
Warsztat dotyczący prawnych, społecznych i politycznych aspektów sporu wokół
ochrony wilka
Wykład przedstawiający perypetie grup wilków zamieszkujących tereny wokół
ośrodka KUMAK i jeziora Łuknajno. Prowadzenie: dr Korneliusz Kurek, Mazurskie
Centrum Bioróżnorodności i Edukacji KUMAK.
Wtorek 14.10
Wycieczka przyrodoznawcza po okolicach jeziora Łuknajno. Prowadzenie:
Prowadzenie: dr Korneliusz Kurek, Mazurskie Centrum Bioróżnorodności i Edukacji
KUMAK.
Środa 15.10
Warsztat dotyczący napięcia pomiędzy dziedzictwem naturalnym a dziedzictwem
kulturowym. Prowadzenie: dr Monika Stobiecka, Wydział „Artes Liberales”
Uniwersytetu Warszawskiego
Prezentacje projektów doktorskich
Czwartek 16.10
Wizyta w Stacji Badawczej Ogrodu Botanicznego PAN w Kosewie Górnym.
Piątek 17.10
Panel dyskusyjny dotyczący walki o uznanie Odry za osobę prawną. Prowadzenie: dr
Stanisław Kordasiewicz, Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego;
Wiceprzewodniczący rady fundacji Osoba Odra.
Warsztat dotyczący symbiocenu jako alternatywnego wobec antropocenu sposobu
rozumienia relacji człowieka i natury. Prowadzenie: prof. dr hab. Joanna Pijanowska,
dr hab. Barbara Pietrzak, Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego
Sobota 18.10
Podsumowanie i w godzinach południowych wyjazd do Warszawy.

Wykład "Interakcje człowiek–środowisko na południowo-zachodniej pustyni Egiptu: adaptacyjne strategie zbieraczy i grup pasterskich w plejstocenie i holocenie."
Chcielibyśmy zaprosić wszystkich zainteresowanych na drugie spotkanie Seminariów Nauk o Ziemi, które odbędzie się 8 grudnia 2025 roku o godzinie 14:30 w sali 11 Instytutu Geologii.
Podczas spotkania nasz gość, prof. Jacek Kabaciński z Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, wygłosi wykład zatytułowany “Interakcje człowiek–środowisko na południowo-zachodniej pustyni Egiptu: adaptacyjne strategie zbieraczy i grup pasterskich w plejstocenie i holocenie.”
Poniżej przedstawiamy krótki zarys tematu wykładu:
Od lat 70. XX wieku egipska Pustynia Południowo-Zachodnia, będąca częścią Sahary Wschodniej, jest kluczowym obszarem badawczym dla Połączonej Ekspedycji Prehistorycznej. Badania wykazały, że ta część Sahary – z charakterystycznym suchym środowiskiem tropikalnym – była świadkiem obecności różnych grup ludzkich sięgających co najmniej 700 000 lat wstecz. Z paleośrodowiskowego punktu widzenia ten obszar, podobnie jak inne regiony Afryki Północnej, był poddawany naprzemiennym okresom suchego i wilgotnego klimatu, znanym jako Okresy Wilgotnej Afryki (HAP) lub Okresy Zielonej Sahary. Spośród około 230 HAP zarejestrowanych w późnym kenozoiku, najnowsze są szczególnie ważne, ponieważ wilgotne oscylacje klimatyczne umożliwiły ludziom osiedlenie się w tym surowym środowisku.
Szczególnie dobrze udokumentowane jest osadnictwo ludzkie w zachodniej części regionu (Atmur El Kibeish), gdzie znajdują się liczne stanowiska z okresu środkowego i późnego plejstocenu acheulskiego i lewallois-mousteriańskiego, takie jak Bir Tarfawi i Sir Sahara. Głównym czynnikiem przyciągającym ludzi do osiedlania się tutaj były liczne studnie artezyjskie, zwane po arabsku ‘Bir’, zasilane wodą gruntową. Sekwencja jezior kopalnych ze środkowego plejstocenu zarejestrowanych w regionie Atmur El Kibeish jest powiązana z najstarszymi dowodami archeologicznymi w Egipcie, prawdopodobnie datowanymi na MIS 13. Ten stały dopływ wody pozwalał grupom ludzkim przetrwać nawet w suchszych okresach, co potwierdzają młodsze zapisy ze średniego i późnego plejstocenu datowane na MIS 6 i MIS 5 (technokompleksy Levallois-Mousterian).
Skip to content