INNE: konferencje, wykłady, seminaria, szkolenia
"Academic Research: Tools, Arguments & Methodology"
Center for American Studies ma przyjemność zaprosić Państwa do udziału w weekendowym kursie z prowadzenia badań naukowych pt. “Academic Research: Tools, Arguments & Methodology”.
Kurs poprowadzi wybitny prof. James M. Donovan ze Stanów Zjednoczonych posiadający stopnie naukowe w sześciu (!) dyscyplinach.
W toku kursu:
- ✔ Poznasz zasady metodologiczne rządzące badaniami naukowymi.
- ✔ Opanujesz najważniejsze narzędzia i techniki badawcze.
- ✔ Poznasz różne typy wyszukiwarek i trików ułatwiających skuteczne wyszukiwanie źródeł.
- ✔ Dowiesz się, jak efektywnie organizować badania i wypracujesz własny styl badawczy.
- ✔ Dowiesz się, jak budować (anglojęzyczne) argumenty naukowe i popierać je dowodami.
Damy Ci też szansę na przećwiczenie swoich umiejętności w praktyce! Jeśli zechcesz, zaangażujemy Cię w przydatne ćwiczenia praktyczne.
Do udziału w szkoleniu serdecznie zachęcamy ambitnych studentów, doktorantów oraz pracowników naukowych.
Termin kursu: 10-11 stycznia 2025 (zaczynamy w piątek wieczorem i kończymy w sobotę po południu). Sugerujemy rejestrować się do 5 stycznia 2025 (termin rejestracji early-bird z rabatem). Liczba miejsc jest ograniczona.
Więcej informacji o kursie oraz link do rejestracji:
https://www.cfasofficial.com/cfas/academicresearchcourse2025
Ogólnopolska konferencja - Forum Szkół Doktorskich na temat pozycji doktoranta na rynku pracy.
11 grudnia 2024, godz. 9.00
Pani Dziekan Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
dr hab. inż. Dominika Bąk-Grabowska, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ma zaszczyt zaprosić na ogólnopolską konferencję na temat pozycji doktoranta na rynku pracy.
Tematyka: Doktorant – kariera naukowa a praca zawodowa
09:00-09:15 Rozpoczęcie konferencji. Powitanie prelegentów i uczestników:
Prof. dr hab. Czesław Zając, Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Dr hab. inż. Dominika Bąk-Grabowska, prof. UEW, Dziekan Szkoły Doktorskiej
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
09:15-10:00
Zalety i wady łączenia aktywności zawodowej poza uczelnią z karierą naukową doktoranta,
znaczenie doktoranta na rynku pracy, doktorat jako świadectwo posiadania określonych kompetencji
Prelegent: Prof. dr hab. Katarzyna Piwowar-Sulej, profesor Nauk Społecznych w Dyscyplinie Nauki o Zarządzaniu i
Jakości, pracownik Katedry Pracy, Kapitału i Innowacji na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego we
Wrocławiu.
10.00-10.30 Dyskusja
10.30-11.00
Doktorat jako forma rozwoju zawodowego, perspektywa pracodawcy, doktorat wdrożeniowy,
łączenie pracy zawodowej i doktoratu
Prelegent: Piotr Felcenloben, Doktorant w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
(Doktorat Wdrożeniowy), ekspert w dziedzinie zarządzania projektami z wieloletnim doświadczeniem w
międzynarodowych korporacjach, pracował w IBM, HP, UBS i Volvo, obecnie odpowiedzialny za obszar technologii
podatków pośrednich w EY.
11.00-11.30
Doktorat wdrożeniowy: podwójna rola, podwójne wyzwania, czyli budowanie mostów
między światem nauki a biznesem
Prelegent: Konrad Liszczyk, Doktorant w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (Doktorat
Wdrożeniowy), zatrudniony w firmie Kulik M. Kempa Sp. J., stanowisko: Manager Ecommerce / Analityk.
11.30-12.00 Dyskusja
12.00 Podsumowanie konferencji – Dr hab. inż. Dominika Bąk-Grabowska, prof. UEW
Moderator: Dr hab. inż. Dominika Bąk-Grabowska, prof. UEW, Dziekan Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu
Ekonomicznego we Wrocławiu
Aby wziąć udział w forum, należy wypełnić do 10 grudnia do godz. 14.00 formularz:
https://forms.office.com/e/HXaymzWGjV
Udział w konferencji jest bezpłatny. Konferencja odbywa się online (platforma Teams).
Maile z linkiem do spotkania na platformie Teams zostaną wysłane na godzinę przed spotkanie
KONFERENCJA: Idee, ideologie, doktryny Pytania o legitymizację
Stypendiach Ministra Nauki dla wybitnych młodych naukowców
Od 1 grudnia 2024 r. można składać wnioski o przyznanie stypendium dla wybitnych młodych naukowców wykazujących się znaczącymi osiągnięciami w działalności naukowej.
Stypendium ministra dla wybitnych młodych naukowców może otrzymać młody naukowiec wykazujący się znaczącymi osiągnięciami w działalności naukowej oraz osoba wykazująca się znaczącymi osiągnięciami w działalności naukowej, która posiada stopień doktora, prowadzi działalność naukową i jest zatrudniona w podmiocie, o którym mowa w art. 7 ust. 1, jeżeli okres 7 lat od dnia uzyskania tego stopnia upłynął po ostatnim dniu terminu składania wniosków o stypendia, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 363 pkt 1, tj. po 31 grudnia 2024 r.
Za znaczące osiągnięcia w działalności naukowej młodego naukowca uważa się:
1. autorstwo lub współautorstwo monografii naukowej lub rozdziału w monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie wydawnictw sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 ustawy (obowiązuje wykaz MEiN z dnia 22 lipca 2021 r.);
2. autorstwo lub współautorstwo artykułu naukowego opublikowanego w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie tych czasopism i materiałów sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 ustawy (obowiązuje wykaz MEiN z dnia 5 stycznia 2024 r.);
3. kierowanie projektem badawczym o wysokim poziomie innowacyjności finansowanym w ramach konkursu ogólnokrajowego albo międzynarodowego;
4. zastosowanie praktyczne wyników badań naukowych lub prac rozwojowych, w tym udzielony patent krajowy lub zagraniczny lub wdrożenie wyników działalności naukowej w innej formie;
5. odbycie zagranicznego stażu trwającego co najmniej trzy miesiące w podmiocie o wysokim prestiżu;
6. otrzymane stypendium zagraniczne;
7. autorstwo, współautorstwo lub wykonanie dzieła artystycznego stanowiącego znaczący wkład w rozwój kultury i sztuki, które zostało zaprezentowane na przeglądzie, festiwalu, koncercie lub wystawie, w obiegu kinowym, scenicznym lub telewizyjnym albo w przestrzeni publicznej;
8. uzyskanie nagrody indywidualnej lub znaczący udział w powstaniu osiągnięcia, za które uzyskano nagrodę zespołową w konkursie, na przeglądzie lub festiwalu muzycznym, teatralnym, filmowym, plastycznym lub architektonicznym o wysokim prestiżu i o zasięgu międzynarodowym, z wyłączeniem nagród uzyskanych w konkursach organizowanych w ramach międzynarodowych konferencji naukowych oraz nagród w postaci stypendiów krajowych lub zagranicznych.
We wniosku można przedstawić wyłącznie osiągnięcia uzyskane do dnia 30 listopada 2024 r.
Młodym naukowcem jest osoba prowadząca działalność naukową, która:
· jest doktorantem lub nauczycielem akademickim – i nie posiada stopnia doktora
albo
· przygotowuje rozprawę doktorską w trybie eksternistycznym i nie posiada stopnia doktora – jeżeli od dnia wyznaczenia promotora lub promotorów albo promotora i promotora pomocniczego zgodnie z art. 217 nie upłynęło więcej niż 4 lata, albo
· posiada stopień doktora, od uzyskania którego nie upłynęło 7 lat, i jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w podmiocie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy (m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, Polska Akademia Nauk, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze).
Stypendium może otrzymać również osoba wykazująca się znaczącymi osiągnięciami w działalności naukowej, która posiada stopień doktora, prowadzi działalność naukową i jest zatrudniona w podmiocie, o którym mowa w art. 7 ust. 1, jeżeli okres 7 lat od dnia uzyskania tego stopnia upłynął po ostatnim dniu terminu składania wniosków o stypendia, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 363 pkt 1 ustawy.
Wnioski są składane za pośrednictwem Zintegrowanego Systemu Usług dla Nauki Obsługa Strumieni Finansowania (system OSF).
Wnioski zostaną rozpatrzone do dnia 30 czerwca 2025 r.
Minister może przyznać maksymalnie 230 stypendiów dla młodych naukowców, z tego co najmniej 30 dla młodych naukowców będących doktorantami.
W celu złożenia wniosku prosimy o przedłożenie podpisanego wydruku przez Dziekana/Dyrektora do Biura ds. Nauki i Rankingów do dnia 19 grudnia br. Sprawę prowadzi pan Władysław Miłosz, wmilosz@amu.edu.pl.
Więcej informacji na temat konkursu znajduje się pod LINKIEM:
Poznańskie Akademickie Seminaria Archeologiczne (PASA)
Poznańskie Akademickie Seminaria Archeologiczne (PASA) zapraszają na kolejne spotkanie. Wykład pt. “Organizacja wytwórczości w epoce brązu. O możliwościach interpretacji danych archeometrycznych” wygłosi prof. UWr dr hab. Justyna Baron (Instytut Archeologii UWr). Spotkanie obędzie się 10 grudnia 2024 r., o godz. 16:30 w sali 1.63, w budynku Collegium Historicum, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7, 61-614 Poznań.
Bezpłatne szkolenie online pt.: Równość szans i przeciwdziałanie wykluczeniu w środowisku akademickim"
Drogie Doktorantki, Drodzy Doktoranci
Serdecznie zapraszamy na bezpłatne szkolenie online pt.: Równość szans i przeciwdziałanie wykluczeniu w środowisku akademickim, które odbędzie się 3 grudnia (wtorek) o godzinie 18:00 za pośrednictwem MS Teams. Szkolenie realizowane jest w języku polskim.
Budowanie inkluzywnego środowiska akademickiego stanowi główne wyzwanie dla szkolnictwa wyższego. Pojawiają się jednak wyzwania, utrudniające ten proces. Wśród nich dostrzec można zagrożenia związane z możliwością wykluczenia dwóch grup: osób z niepełnosprawnościami oraz osób niewładających językiem polskim. Podczas szkolenia uwaga zostanie skoncentrowana na możliwościach przeciwdziałania wykluczeniom dwóch wspomnianych grup zarówno jeśli chodzi o kandydatów, jak i uczestników kształcenia w uczelniach wyższych ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia w szkołach doktorskich i nadaniu stopnia naukowego. Druga część szkolenia zostanie poświęcona możliwością realizacji aktywności samorządowych o charakterze naukowym i organizacyjnym przez osoby z niepełnosprawnościami i osoby niewładające językiem polskim.
Zapraszamy do uczestnictwa wszystkie zainteresowane tą tematyką osoby, przede wszystkim przedstawicieli samorządów doktoranckich, osoby kształcące się w Szkołach Doktorskich i realizujące rozprawy doktorskie w innym trybie, jak i studentów, kandydatów do Szkół Doktorskich oraz pracowników Uczelni.
Zachęcamy do zgłaszania swojego uczestnictwa poprzez formularz:
Link do spotkania zostanie przesłany w dniu szkolenia (3.12) na podany w zgłoszeniu adres mailowy. Prosimy o weryfikację poprawności wpisywanych w formularzu zgłoszeniowym adresów e-mail.
Na życzenie uczestnika, za uczestnictwo bierne w szkoleniu będzie można uzyskać certyfikat.
Pozdrawiam serdecznie,
mgr Monika Wilanowska ul. Nowogrodzka 12/6, 00-511 Warszawa | NIP: 7010333304 |
Ankieta - Mobilność akademicka a kariery naukowców
Szanowny Panie / Szanowny Pani,
dziękujemy za chęć udziału w badaniu ankietowym „Mobilność akademicka a kariery naukowców”. Projekt finansowany jest ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Badanie prowadzi Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) we współpracy z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej (NAWA). Przy realizacji badania OPI PIB wspiera agencja badawcza PBS Sp. z o.o.
Celem badania jest poznanie opinii i doświadczeń naukowców w zakresie międzynarodowej mobilności akademickiej oraz prześledzenie zróżnicowania tych opinii w kontekście ścieżek zawodowych polskich akademików.
Wypełnienie ankiety potrwa około 15 minut. Prosimy o przygotowanie tego czasu na udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania – w przypadku przerwania ankiety i ponownego otwarcia linku dotychczas udzielone odpowiedzi zostaną utracone i konieczne będzie rozpoczęcie jej od początku.
Pragniemy zapewnić, że wszystkie udzielane odpowiedzi będą traktowane jako ściśle poufne, zgodnie z unijnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) i polskimi regulacjami dotyczącymi ich ochrony. Szczegółowe wyjaśnienia na ten temat zawiera załączona Informacja na temat przetwarzania danych osobowych uczestnika badania.
Dodatkowe informacje o badaniu znajdzie Pan/Pani na stronie www.opi.org.pl/projekt/mobilnosc-akademicka-a-kariery-naukowcow. W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z nami za pomocą poczty elektronicznej, wysyłając wiadomość na adres: mobilnosc-akademicka@pbs.pl
Koordynator projektu,
Małgorzata Lorrek
Kierowniczka Projektów w PBS Sp. z o.o.
Seminarium pt. "Collaborating to deliver a (great) PhD thesis: benchmarks, mechanisms, best practice"
Szanowni Państwo,
Prelegent to, Professor Johan Magnusson, Dyrektor Swedish Center for Digital Innovation, University of Gothenburg, Szwecja.
Podczas w/w interaktywnego seminarium, dedykowanego zarówno doktorantom, promotorom, jak i pracownikom administracji, omówione zostaną wyzwania, i problemy, z którymi w przygotowaniu rozpraw doktorskich borykają się interesariusze zarówno z Polski, jak i innych krajów.
Podczas seminarium będziemy dyskutować o najlepszych praktykach, jak i rozwiązaniach umożliwiających skuteczną i efektywną współpracę doktoranta, promotora, jak i innych zaangażowanych w proces tworzenia rozprawy doktorskiej osób.
Szczegółowe informacje o wydarzeniu, realizowanym w ramach realizacji programu NAWA STER, znajdziecie Państwo na stronie SGH:
https://www.sgh.waw.pl/en/events/collaborating-deliver-great-phd-thesis-benchmarks-mechanisms-best-practice, jak w załączonej ulotce.
Informacja o seminarium została zamieszczona również na LinkedIn Szkoły Doktorskiej SGH.
Referat pt. "Pochwała nietolerancji, czyli przeciw tolerancji głupoty” przedstawi prof. dr hab. Barbara Kotowa (profesor senior Wydziału Filozoficznego UAM) idzie tutaj
Zakład Antropologii Filozoficznej i Estetyki UAM kierowany przez prof. UAM dra hab. Mariusza Morynia zaprasza na seminarium, które odbędzie się w poniedziałek 25 listopada 2024 r., o godz. 17:00 w sali nr 215 (Wydział Filozoficzny UAM).
Referat pt. “Pochwała nietolerancji, czyli przeciw tolerancji głupoty” przedstawi prof. dr hab. Barbara Kotowa (profesor senior Wydziału Filozoficznego UAM).
Seminaria mają charakter otwarty – serdecznie zapraszamy do udziału!
Link do wydarzenia: https://fb.me/e/4ifE1Dqjg
Ogólnopolskie badanie "Doktoranci w Polsce – motywy wyboru kształcenia, przyczyny niepowodzeń, ścieżki rozwoju zawodowego”
w imieniu zespołu Katedry Badań nad Nauką i Szkolnictwem Wyższym, UMK w Toruniu chcielibyśmy poprosić Państwa o udział w ogólnopolskim badaniu “Doktoranci w Polsce – motywy wyboru kształcenia, przyczyny niepowodzeń, ścieżki rozwoju zawodowego”.
Badanie jest dobrowolne, anonimowe i przede wszystkim służy zrozumieniu złożonej sytuacji doktorantów i wyzwań, z którymi się zmagają w Polsce. Dziękujemy za pomoc w naszej pracy badawczej.
Badanie zajmuje tylko 5 minut a kwestionariusz ankiety znajduje się pod tym linkiem: https://copernicusphilo.qualtrics.com/jfe/form/SV_eWB6POTRE9tg8Um
Wykład pt. “ Konwencje obrazowe w sztuce okresu nowoasyryjskiego. Przykład płaskorzeźb z Pałacu Południowo-Zachodniego w Niniwie” wygłosi mgr Natalia Skrzypek (Wydział Archeologii UAM)
Stowarzyszenie Młodych Naukowców zaprasza studentów, doktorantów i młodych naukowców do wzięcia udziału w Jubileuszowej edycji Ogólnopolskiej Konferencji XI Forum Młodych Naukowców "Nauki przyrodnicze i medyczne".
Zaproszenie na wykład Sebastiana Borowicza
Poznańskie Akademickie Seminaria Archeologiczne (PASA) zapraszają na pierwszy wykład w nowym roku akademickim. Wykład pt. “Aktywność ruchowa jako jeden z przejawów technologii memoryzacji – wstęp do badań nad atlasem motorycznym człowieka archaicznego” wygłosi dr hab. Sebastian Borowicz (Wydział Polonistyki UJ). Wykład obędzie się 15 października 2024 r., o godz. 16:30 w sali 1.63, w budynku Collegium Historicum, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7, 61-614 Poznań.
IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku”
Z ogromną przyjemnością zapraszamy Państwa na XIX Międzynarodową Konferencję Naukową „Edukacja XXI wieku”, która odbędzie się w dniach 23-25.10.2024 r. w Ośrodku Wczasowo-Konferencyjnym BEL-AMI w Zakopanem. Konferencja ta jest doskonałą okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń.
Udział w kolejnej XIX Międzynarodowej Konferencji Naukowej: Edukacja XXI wieku, zapewne będzie dla jej Uczestników możliwością podzielenia się w swoich wystąpieniach eksperymentami, doświadczeniami, obserwacjami, komentarzami i wskazówkami dotyczącymi pozytywnych i negatywnych zjawisk i procesów edukacyjnych i naprawczych pochodzących z różnych dziedzin nauki. Będzie to również aktywny udział w dyskusjach w zakresie korzystania z danych zawartych we własnej literaturze badawczej lub teoretycznej Uczestników, a także ujętych w literaturze polskiej lub obcojęzycznej. Będą one dotyczyły praktyki badawczej autorów: opisowej, diagnostycznej, wyjaśniającej, eksperymentalnej, a w szczególności praktyki innowacyjnej w zakresie szerokiej wiedzy nauk medycznych, społecznych i nauk o bezpieczeństwie. Planowane spotkania i dyskusje będą okazją do międzynarodowej wymiany wiedzy i spotkania naukowców, również z różnych uczelni w Polsce. Ich owocem, wzorem poprzednich konferencji, zapewne będzie tworzenie naukowych kontaktów i przyjaźni, prowadzących do realizacji wspólnych zamierzeń naukowych a także towarzyskich.Konferencja organizowana w Zakopanem, da również okazję oglądania Tatr i poznawania na miejscu elementów kultury podhalańskiej i architektury zakopiańskiej.Przewodnicząca Komitetu Naukowego Konferencji
Edukacja XXI wieku
prof. zw. dr hab. Maria Kozielska
Wszelkie informacje znajdziecie Państwo na naszej stronie: https://www.wsb.net.pl/konferencje/xix-miedzynarodowa-konferencja-naukowa-edukacja-xxi-wieku/
International Summer School
Webinarium Europejskiego Towarzystwa Demografii Historycznej
Miło nam poinformować, że kolejne webinarium Europejskiego Towarzystwa Demografii Historycznej odbędzie się we wtorek 17 września 2024 r. o godz. 15 (CET).
Wysłuchamy prezentacji Marek Brabec (Czeska Akademia Nauk). Tytuł jego referatu to: Elastyczne i strukturalne modelowanie statystyczne danych antropometrycznych: nowa perspektywa metodologiczna dla demografii historycznej . W załączonym pliku znajdą Państwo krótki życiorys Marka oraz streszczenie jego wystąpienia.
Eric Schneider (London School of Economics and Political Science, Wielka Brytania) zgodził się zostać dyskutantem.
Mamy nadzieję, że wielu z Was weźmie w nim udział! UWAGA: nowy link do zoomu: https://us05web.zoom.us/j/83572053023?pwd=pIpvVFytNJJPZiasMoYWCqVniBxYxh.1 z hasłem: z84MqX
Z najlepszymi życzeniami w imieniu ESHD i AYHD,
Mathias MŸlbak Ingholt, Tim Riswick, Grażyna Liczbińska i Barbara Revuelta-Eugercios |
Wystawa Michał Sita HISTORIA POLSKI - DOKTORANT SDNH
Michał Sita HISTORIA POLSKI | wystawa GALERII FOTOGRAFII pf – WERNISAŻ
- TYPSZTUKI WIZUALNE
- MIEJSCEGALERIA FOTOGRAFII PF
- Godzinag. 19
- Data13.06.2024
Początki plenerowych widowisk historycznych organizowanych wolontariacko w Murowanej Goślinie sięgają 2007 roku. Scenariusz spektakli dynamicznie się zmieniał, a ich sens stopniowo przeistaczał – od interpretacji miejscowych legend, przez przypominanie epizodów związanych z wydarzeniami regionalnymi, do tematów przywołujących ogólnonarodową historię. W 2016 roku, z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski, po raz pierwszy wystawiono widowisko Orzeł i Krzyż, opowiadające dwa tysiące lat polskich dziejów, realizowane z niewielkimi corocznymi zmianami do dziś. W bieżącym sezonie obejrzy je około dwadzieścia tysięcy widzów, to największe tego rodzaju patriotyczne wydarzenie w Polsce.
Obrazową inspiracją i punktem odniesienia dla twórców tego plenerowego widowiska jest malarstwo Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Józefa Chełmońskiego, a zwłaszcza Jana Matejki. Zakorzenione w zbiorowej świadomości Polaków obrazy przeszłości urzeczywistniają się w performatywnym działaniu. Na plenerowej scenie niemal jednocześnie materializują się wydarzenia, symbole, przedmioty, postaci i gesty składające się na rdzeń polskiej mitologii narodowej. Wskrzeszane, ucieleśniane i wciąż od nowa odtwarzane przez zespół amatorek i amatorów.
Od 2020 roku prowadzę badania antropologiczne wśród osób realizujących widowisko Orzeł i Krzyż. Moja praca dotyczy interakcji aktorek-wolontariuszek, aktorów-wolontariuszy z wydarzeniami, postaciami i wartościami wyobrażonej przeszłości. Staram się zrozumieć, jakie konsekwencje niesie ze sobą sytuacja, gdy co roku, przez kilka miesięcy, ponad trzysta osób wskrzesza kanoniczne epizody dla polskiej historii narodowej. Zastanawiam się, jakie zajmujemy miejsce na linii czasu, gdy przeszłość staje się zasobem przypowieści z morałem wcielanych w życie wciąż i wciąż na nowo? W jaki sposób funkcjonujemy w społeczności, gdy postaci wyobrażonego Rejtana, Jana Pawła II, dzieci rozstrzelanych przez nazistów, Matki Boskiej, odgrywają sąsiadka lub sąsiad, koleżanka czy kolega z podstawówki, chrześniaczka, chrześniak, nauczycielka, nauczyciel? W jaki sposób w tym partycypacyjnym działaniu ustalają się ramy znaczeń czasu, historii oraz kryteria prawdy? Jakie tożsamości reprodukujemy i aktualizujemy w tym działaniu?
Pierwszym, roboczym podsumowaniem była wydana w 2021 roku publikacja Historia Polski. Zeszyt ćwiczeń vol. 1. Prezentuje ona fotografie będące obserwacją gestów wykonywanych przez aktorki i aktorów w czasie wiosennych prób do widowiska. Ćwicząc scenę bitwy warszawskiej, odsieczy wiedeńskiej czy pokłon trzech króli, wykonują oni pewne czynności, które dopiero z punktu widzenia publiczności mają złożyć się w ruchome cytaty z historycznego malarstwa.
W 2022 roku zmieniłem perspektywę, grałem w widowiskach, mając w trakcie spektakli zawieszony na szyi mały automatyczny aparat. Był prowizorycznie zamaskowany, by nie rzucał się w oczy publiczności, jednak dla innych aktorów i organizatorów widowiska było jasne, że fotografuję. Mieli też pełną świadomość, że jest to część badań i działań artystycznych, które realizuję. Aparat co sekundę: (1) rejestrował realia widowiska z punktu widzenia aktorki i aktora, (2) zapisywał zdarzenia z polskiej historii widziane oczami ich uczestniczek i uczestników, (3) komentował sposób, w jaki decydujemy się nadawać znaczenie przeszłości w partycypacyjnym działaniu.
Wystawa prezentowana w Galerii Fotografii pf łączy te dwa wątki.
tekst: Michał Sita
współpraca kuratorska w trakcie realizacji projektu i opracowanie kuratorskie pierwotnej wersji wystawy: Łukasz Rusznica
aranżacja: Anna Pilawska-Sita
partner: Instytut Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu
współpraca: Archiwum Słońca, OPT Zamek Wrocław, Muzeum Narodowe w Poznaniu
wsparcie produkcyjne: Carrara
WERNISAŻ
Mgr Michał Kępski za poster „Dziedzictwo wody. Historia publiczna rzeki Warty w Poznaniu” otrzymał nagrodę w głosowaniu publiczności.
Promocja książki "Okna z widokiem na świat" - doktorantka SDNH Maja Krasicka
Wydawnictwo Miejskie Posnania i Hotel Mercure Poznań Centrum serdecznie zapraszają na promocję książki Mai Krasickiej “Okna z widokiem na świat. Hotel Merkury w Poznaniu i luksus w PRL”, która odbędzie się 20 czerwca, o godz. 18, w Hotelu Mercure Poznań Centrum.
Wstęp wolny!
Na gości spotkania czekają egzemplarze w promocyjnej cenie.
O książce:
Okna z widokiem na świat to pierwsza na rynku wydawniczym monografia ikonicznego obiektu, jakim jest dla Poznania hotel Merkury. Książka zawiera szczegółową rekonstrukcję okoliczności powstania obiektu, nie pomija przy tym uwarunkowań ideologicznych, politycznych, gospodarczych i społecznych tego procesu.
Przez pryzmat architektury i wystroju wnętrz autorka – historyczka sztuki – prezentuje bardzo rozległy kontekst funkcjonowania hotelu w okresie PRL-u. Zwiedzając wraz z nią kolejne przestrzenie Merkurego, Czytelnik ma szansę rozgościć się w tej kontrolowanej przez komunistyczne państwo oazie luksusu, w której zatrzymywali się na pobyt w mieście przybysze z zagranicy i która była dla poznaniaków namiastką Zachodu.
Referat Doktoranta SDNH Szymona Baumana
zaprasza na posiedzenie Kolokwium Doktoranckiego,
na którym referat pt.
Życie codzienne i niecodzienne
studentów historii Uniwersytetu Poznańskiego
w latach 1919-1939.
wygłosi
mgr Szymon Bauman
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UAM
Posiedzenie odbędzie się w poniedziałek 3 czerwca 2024 r.
o godz. 17.00 w Sali Posiedzeń PTPN
przy ul. Mielżyńskiego 27/29
Wykład Doktoranta SDNH Macieja Gembickiego pt. “Zmarli jako zagrożenie: analiza praktyk apotropaicznych na nowożytnym cmentarzu w Drawsku k. Krzyża”
Poznańskie Akademickie Seminaria Archeologiczne (PASA) zapraszają na kolejny wykład. Wykład pt. “Zmarli jako zagrożenie: analiza praktyk apotropaicznych na nowożytnym cmentarzu w Drawsku k. Krzyża” wygłosi Maciej Gembicki (Wydział Archeologii UAM). Wykład obędzie się 21 maja 2024 r., o godz. 16:30 w sali 1.63, w budynku Collegium Historicum, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7, 61-614 Poznań.